Page 10 - LZ Jún 2020
P. 10

Školstvo                           V Materskej škole
                                                                                          opäť otvorené
Netradičné vyučovanie
                                                                                          Deti sa schádzajú vo svojich trie-
V Základnej škole                                                                         dach, zberná trieda nefunguje.
                                                                                          Pri pobyte v interiéri a exteriéri
Dnes, keď celý svet rieši pandémiu s COVID 19 a prispôsobuje sa chod                      MŠ deti nemusia nosiť rúška.
štátov momentálnej situácii, aj školy hľadali spôsob, ako pokračovať vo                   Zákonný zástupca zodpovedá za dodržiava-
výuke svojich žiakov.                                                                     nie hygienicko – epidemiologických opatre-
                                                                                          ní pri privádzaní dieťaťa do materskej školy,
Od 16. marca 2020 učitelia, žiaci a rodi-   mou videokonferencií mohli omnoho             počas pobytu v šatňovom/vstupnom pries-
čia sa museli zrazu vyrovnávať s tým, že    ľahšie vysvetľovať učivo, zasielať úlohy      tore materskej školy a pri odvádzaní dieťaťa
deti zostali doma. Ako ďalej učiť svojich   a následne ich kontrolovať. Toto však         z materskej školy (nosenie rúšok, dodržiava-
žiakov? Táto otázka znela veľmi často.      nebola jediná výhoda tohto programu.          nie odstupov, dezinfekcia rúk).
Preto sme hľadali vhodný spôsob ako         Konečne sme sa mohli aj so svojimi žia-       Dodržiava pokyny riaditeľa materskej školy,
i na diaľku posielať úlohy, vysvetľovať     kmi pozhovárať. Postupne sa opäť žiaci        ktoré upravujú podmienky konkrétnej ma-
nové učivo a riešiť zadané úlohy. Prav-     vrátili do „školy“, aj keď domácej. Po celý   terskej školy na obdobie do konca školské-
daže, nebolo to vôbec ľahké. Najskôr        čas sa učili podľa upravených rozvrhov        ho roku 2019/2020.
sme všetku komunikáciu so žiakmi a ich      hodín, museli sa pripravovať, plniť si        Odovzdáva dieťa výhradne zamestnancovi,
rodičmi riešili cez náš program Edupage,    zadané úlohy, ale i odpovedať. Pedagó-        ktorý dieťa prevezme až po zmeraní teploty
cez e-mailovú komunikáciu alebo i tele-     govia sa veľmi zodpovedne pripravovali        a na základe záveru ranného zdravotného
fonicky. My pedagógovia sme vedeli, že      na výuku online. Hľadali rôzne prezen-        filtra.
veľmi dôležitú úlohu teraz zohrajú ro-      tácie, pracovné listy, videá a iné výuko-     Predkladá - pri prvom nástupe dieťaťa do
dičia, ktorí museli prevziať na seba úlo-   vé programy, aby obohatili vyučovanie         materskej školy alebo po každom prerušení
hu nás učiteľov. Hovorí sa, že začiatky     a udržali u žiakov záujem učiť sa. I keď      dochádzky v trvaní viac ako tri dni - písom-
bývajú ťažké. To platilo i u nás na škole.  sa všetci snažíme, aby výuka prebieha-        né vyhlásenie o tom, že dieťa neprejavuje
Posielanie úloh, ich kontrola, vysvetľo-    la, tak je nám už teraz jasné, že učite-      príznaky prenosného ochorenia a nemá
vanie učiva bolo naozaj veľmi náročné a     lia, žiaci a aj rodičia sa tešia na klasické  nariadené karanténne opatrenie (tlačivá k
zdĺhavé. Preto sme sa rozhodli po čase      vyučovanie. Dúfame, že 2. septembra           dispozícii u p. učiteliek).
využiť ďalšie moderné technológie, aby      príde ten deň, keď všetkých privítame         Rešpektuje zákaz nosenia hračiek a iného
sme žiakom a aj rodičom uľahčili do-        osobne na pôde našej školy. Na záver by       materiálu alebo pomôcok z domáceho pro-
máce vzdelávanie. Začali sme využívať       som chcela oceniť snahu a poďakovať sa        stredia do materskej školy.
program pod názvom MS Teams. My pe-         všetkým mojim kolegom, nepedagogic-           V prípade, že u dieťaťa je podozrenie alebo
dagógovia sme boli nadšení, lebo nám        kým zamestnancom, rodičom, žiakom i           potvrdené ochorenie na COVID -19, bezod-
dovolil spojiť sa s našimi žiakmi. Ten      pánovi starostovi za podporu a pomoc v        kladne o tejto situácii informuje príslušného
pocit, keď sme sa po dlhej dobe opäť        tejto neľahkej situácii.                      vyučujúceho a riaditeľa školy.
videli a aj počuli! Cez MS Teams sme for-                                                 Povinnosťou zákonného zástupcu je aj bez-
                                                             Mgr. Bronislava Majtánová    odkladné nahlásenie karantény, ak bola
                                                                                          dieťaťu nariadená lekárom všeobecnej
V Odbornom učilišti internátnom                                                           zdravotnej starostlivosti pre deti a dorast
                                                                                          alebo miestne príslušným regionálnym hy-
Posledná veta z minulého čísla Ladeckých zvestí bola: „Avšak neklesá-                     gienikom. Za týchto podmienok je dieťa zo
me na duchu, vošli sme do online priestoru a prostredníctvom našej                        školy vylúčené.
stránky (www.ouiladce.sk) vyučujeme po internete.“                                        Zákonný zástupca pri odovzdaní dieťaťa
                                                                                          do materskej školy podpisuje Prehlásenie
Dovolím si skonštatovať, že aj keď sme      žiakmi komunikovali aj majstri odbor-         zákonného zástupcu o zdravotnom stave
s vyučovaním po internete nemali žiad-      ného výcviku a v rámci možností im za-        dieťaťa (k dispozícii u p. učiteľky v triede).
ne skúsenosti a učili sme sa za pochodu,    dávali aj praktické úlohy. Komunikácia        Deti, s cieľom ochrany pred komunitným
dokázali sme online vzdelávaciu činnosť     prebiehala prostredníctvom e-mailovej         šírením ochorenia COVID - 19 v materskej
zvládnuť na výbornú. Rozbeh bol v pr-       pošty, sms správami, telefonickými roz-       škole, prichádzajú a odchádzajú len s oso-
vých dvoch-troch týždňoch trošku ťažší,     hovormi a rôznymi inými aplikáciami. V        bami, ktoré s dieťaťom žijú v spoločnej do-
ale potom sa vyučujúci zhostili svojich     prípade potreby sme komunikovali aj s         mácnosti. V prípade, ak bude touto osobou
úloh vynikajúco. Pre každú triedu a         rodičmi či zákonnými zástupcami žia-          súrodenec, musí byť starší ako 10 rokov.
ročník sme pripravili podstránky, kde si    kov. V prípadoch, kde elektronická ko-        Pri ceste do materskej školy sa sprevádza-
žiaci mohli nájsť svoje vzdelávacie ma-     munikácia z objektívnych príčin nebola        júce osoby a deti riadia opatreniami ÚVZ SR
teriály a domáce úlohy. Pre každý z vy-     možná, zasielali sme vzdelávacie mate-        a pokynmi RÚVZ. Celkový čas zdržiavania
učovacích predmetov zvlášť. Samozrej-       riály a úlohy poštou.                         sa osôb sprevádzajúcich deti do materskej
me mimo odborného výcviku, ktorý            Napriek vyhláseniu ministra školstva,         školy vo vonkajších a vnútorných priesto-
tvorí ťažisko nášho vzdelávania. Z počtu    že v tomto školskom roku nikto nepre-         roch materskej školy by nemal presiahnuť
31 – 34 vyučovacích hodín týždenne          padne a všetci postúpia do vyššieho           10 minút. Sprevádzajúca osoba sa v priesto-
tvorí odborný výcvik 21 – 24 hodín. Tri-    ročníka, boli sme milo prekvapení po-         roch materskej školy pohybuje vždy v rúšku.
edni učitelia kontaktovali svojich žiakov   čtom žiakov, ktorí pravidelne a aktívne       Sprevádzajúca osoba zabezpečí umiest-
a upozornili ich na úlohy zverejnené na     spolupracovali. A zrazu sme zistili, aké      nenie rezervného rúška svojho dieťaťa do
internete. Vyučujúci predmetov posiela-     množstvo práce je s kontrolou úloh, ich       jeho skrinky alebo na miesto na to určené
li svoje príspevky do vzdelávania pravi-    opravami a následnou komunikáciou so          zamestnancom materskej školy.
delne každý týždeň s tým, že zverejnili aj  žiakmi. Za to patrí našim pedagógom,
svoje e-mailové adresy, na ktoré im žiaci   učiacim sa za pochodu a z domu, veľká
posielali (posielajú) vyriešené úlohy. So   vďaka.
LZ 03 / 2020 str. 10
                                                                Mgr. Miroslav Sňahničan
   5   6   7   8   9   10   11   12