Page 5 - LZ Jun 2019
P. 5

130 rokov                                     Organizácie a spolky

                                          Osobnosti technického
                                          rozvoja cementárne

                                          Medzivojnové obdobie rokov prvej Československej re-
                                          publiky znamenalo pre slovenské cementárstvo veľký
                                          technický pokrok. Osobitne v Ladcoch, kde sa sústredil
                                          celý rad vynikajúcich cementárskych odborníkov, ktorí
                                          využívali dobre vybavené továrenské laboratórium a záu-
                                          jem vedenia cementárne o novátorské pokusy.

Ladecká cementáreň bola na začiat-        my Lurgi, ktorá ich vyrábala a potom aj     školy technickej v Bratislave. Menova-
ku dvadsiatych rokov súčasťou Be-         predávala ako Lurgiho rošt (!).             ní pracovníci si vypracovali dizertačné
očinského kapitálového koncernu           Tu musíme spomenúť všetkých vý-             práce v laboratóriu cementárne.
so sídlom v Budapešti, ktorý vlastnil     značných pracovníkov, ktorí sa v dvad-      Medzi významných cementárskych
cementárne vo vtedajšej Juhoslávii,       siatych a tridsiatych rokoch, ale niektorí  odborníkov a organizátorov výroby
Maďarsku a na Slovensku. Na rozvoj        už i predtým, podieľali na technickom       patril Dr. Andrej Bokisch, ktorý sa stal
všetkých cementární združených v          rozvoji cementárstva.                       riaditeľom Ladeckej cementárne od
tomto koncerne mal najväčší vplyv         Ing. Anton Koch, pracoval v cemen-          roku 1920.
jeho technický riaditeľ Ing. Albert       tárni v rokoch 1930-1940. Patril medzi      Zvyšovanie konkurencieschopnosti
Hauenschild. Jeho návrhy sa reali-        najlepších odborníkov na šachtové           priamo súviselo so zvyšovaním kvali-
zovali aj v Ladcoch. Postavila sa nová    pece v Európe.                              ty cementu. Kvalitné inžinierske kádre
elektrická centrála s parnou turbínou,    Ing. Albert Hauenschild, technický          zabezpečili, aby sa aj v druhej polovici
nové združené mlyny na mletie suro-       riaditeľ Beočinskej cementárne, riadil      predmníchovskej republiky vyrábal
viny a štyri šachtové automatické pece    technický rozvoj v cementárňach Lad-        dobrý cement a podnik prosperoval.
podľa Hauenschildového systému.           ce a Lietavská Lúčka v rokoch 1908-         Darilo sa to aj zásluhou Ing. Ernesta
V roku 1920 Ing. Andrej Bereczki ob-      1928.                                       Winternitza, ktorý viedol cementáreň
novil pokusy so šachtovými pecami.        Ing. Andrej Bereczki, od roku 1921          v rokoch 1927-1930 a ktorý bol tiež
Venoval pozornosť najmä zloženiu          riaditeľ Ladeckej cementárne. V rokoch      podporovateľom vedeckého bádania.
suroviny. Zvýšil pec na 10 metrov, kde    1926-1945 technický riaditeľ Sloven-        Výroba hlinitanového cementu
dosahovali denný výkon 80 ton slinku.     ských cementární Lietavská Lúčka –          V rokoch 1930 – 1932 v Ladcoch po-
Aj v ďalšom období venovali pozorno-      Ladce.                                      stavili továreň na výrobu hlinitano-
sť kvalite cementu. Ing. Bereczki zavie-  V ladčianskom továrenskom laborató-         vého cementu. Bol to cement značky
dol zvyšovanie prenosu tepla spätným      riu pracovali významní chemici:             Bauximent vyrábaný na báze maďar-
vracaním krupice slinku.                  Dr. Ing. Dezider Steiner (1926-1932),       ského bauxitu.
V roku 1926 kolaudovali silo, ktorého     Dr. Ing. Štefan Gottlieb (1928-1935),       Pri výstavbe bauxitky bolo zamestna-
stavba sa začala už rok predtým. Silo     Dr. Ing. Egon Szinger a Dr. Ing. Vili-      ných veľké množstvo pracovníkov, čo
malo železobetónovú konštrukciu a         am Figuš (1937 – 1945), Dr. Ing. Vili-      čiastočne zmiernilo nezamestnanosť
do jeho sedemzásobných nádrží sa          am Figuš sa stal neskôr profesorom na       v regióne.
zmestilo 380 vagónov cementu. Pod         chemickej fakulte Slovenskej vysokej
silom boli automatické váhy na plne-                                                                               LZ 03 / 2019 str. 5
nie vriec. Prívod do sila šiel transpor-
térom. V roku 1929 významným tech-
nickým pokrokom bola lanová zvážna
dráha v lome, čo bola prestavaná reťa-
zová zvážna dráha postavená iba dva
roky predtým. Lanová dráha mala
medzi horným a dolným bodom sklon
338 ‰.
V tom istom roku odovzdali aj novo-
postavené silo, ktoré bolo ešte moder-
nejšie ako to z roku 1926.
Najzaujímavejší pokus sa konal v ro-
koch 1929-1932. V Ladeckej cementár-
ni skúšali slinovanie na nekonečnom
rošte. Skúsenosti z pokusov predali
spoločnosti Krupp-Grussonwerke v
Magdeburgu. Odtiaľ sa dostali do fir-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10